суббота, 26 мая 2012 г.

Державна екологічна інспекція та громадські інспектори: разом на варті охорони навколишнього природного середовища. Адміністративна відповідальність громадян за порушення природоохоронного законодавства, передбачена Кодексом України про адміністративні правопорушення (КУпАП)




Українське сьогодення характеризується складною екологічною ситуацією, надзвичайно низьким рівнем екологічної освіти і свідомості більшості населення, надмірною експлуатацією природних ресурсів, забрудненням та накопиченням шкідливих відходів у навколишньому середовищі.Для протидії цим руйнівним для України процесам у складі Міністерства охорони навколишнього природного середовища діє Державна екологічна інспекція та спеціальні підрозділи Мінприроди.


Державну екологічну інспекцію - урядовий орган державного управління у складі Мінекоресурсів утворено у 2001 році. Положення про неї затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2001 року № 1520.
З 31.05.2002 були утворені екологічні інспекції у складі Державних управлінь екології та природних ресурсів в областях, містах Києві та Севастополі (територіальні органи міністерства) як їх структурні підрозділи.
У першому півріччі 2007 року Державною екологічною інспекцією організована і проведена реорганізація територіальних органів Мінприроди шляхом виділення з їх складу державних екологічних інспекцій в областях, містах Києві та Севастополі, які отримали статус спеціальних підрозділів міністерства.
На даний час здійснення державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища покладено на Державну екологічну інспекцію, Республіканський комітет Автономної Республіки Крим з охорони навколишнього природного середовища, спеціальні підрозділи Мінприроди – Державні екологічні інспекції в областях, містах Києві та Севастополі. Охорону навколишнього природного середовища морів здійснюють три Інспекції: Державна екологічна інспекція з охорони довкілля Північно - Західного регіону Чорного моря, Державна екологічна інспекція Азовського моря та Державна Азово-Чорноморська екологічна інспекція.
Основними завданнями Державної екологічної інспекції є:
• участь, у межах своєї компетенції у реалізації державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів (земля, надра, поверхневі води, атмосферне повітря, тваринний та рослинний світ, природні ресурси територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України), поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами, екологічної та в межах компетенції радіаційної безпеки, заповідної справи;
• здійснення державного контролю за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, раціональне використання, відтворення та охорона природних ресурсів, екологічну та в межах своєї компетенції радіаційну безпеку, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами) та небезпечними хімічними речовинами.
Основними напрямами здійснення державного екологічного контролю за додержанням вимог природоохоронного законодавства є: контроль водних ресурсів; атмосферного повітря; земельних ресурсів; поводження з відходами; рослинного світу; тваринного світу, в тому числі рибних ресурсів; природно-заповідного фонду; екологічний контроль на державному кордоні та на митній території України; контроль за виконанням Монреальського протоколу.
Державна екологічна інспекція та спеціальні підрозділи Мінприроди взяли курс на підвищення ефективності інспекційної діяльності, перевірку екологічно - небезпечних об'єктів державного та регіонального рівнів, які завдають найбільшої шкоди довкіллю.
У своїй діяльності державні екологічні інспекції роблять акцент на контроль аварійних ситуацій та оперативне інформування Державної екологічної інспекції та Мінприроди не тільки про сам факт надзвичайної ситуації, але й про хід усунення екологічних наслідків таких аварій, про величину нанесених збитків, пред'явлення претензій, позовів та передачі матеріалів до правоохоронних органів.
Особливу увагу зосереджено на необхідності попередження екологічних порушень, їх профілактиці, пропаганді та інформованості як дієвого механізму впливу на суб’єкти господарювання за додержанням ними вимог природоохоронного законодавства. Адже метою Державної екологічної інспекції є охорона навколишнього природного середовища шляхом проведення інспекційних перевірок, запобігання правопорушенням, а у разі їх скоєння – невідворотності покарання винних осіб.
  Основними досягненнями Держекоінспекції за часи її існування є: проведення реформування Державних управлінь з охорони навколишнього природного середовища шляхом виділення з їх складу екологічних інспекцій, як спеціальних підрозділів Мінприроди; зміцнення матеріально - технічного оснащення територіальних органів та спеціальних підрозділів Мінприроди, а також удосконалення державного контролю за використанням природних ресурсів та охорони навколишнього природного середовища, активного залучення громадськості для розв’язання екологічних проблем шляхом розробки відповідних законопроектів та нормативних документів направлених на збільшення розмірів адміністративних та майнових відшкодувань за шкоду нанесену довкіллю.
Однією з головних причин екологічних порушень є вкрай низька екологічна свідомість населення, а стан навчання і виховання в переважній більшості навчальних заходів всіх рівнів не відповідає вимогам сьогодення.
Дійовим заходом попередження і припинення екологічних порушень є здійснення контролю за дотриманням природоохоронного законодавства, проте підвищення його ефективності стимулювалось рядом факторів, зокрема і недостатньою кількістю інспекторського складу. З метою посилення контролю і залучення до його здійснення громадськості було запроваджено громадський контроль з охорони довкілля.
Громадський контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюється згідно ст.36 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”. Повноваження громадських інспекторів з охорони довкілля визначено у „Положенні про громадських інспекторів з охорони довкілля”. Відповідно до Положення громадських інспекторів призначає Головний державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій та Держекоінспекція за результатами співбесіди та виявлення претендентом знань з основ природоохоронного законодавства.
  На сьогоднішній день в Україні працюють близько тисячі громадських інспекторів. Згідно з Положенням про громадських інспекторів, ними можуть бути громадяни України, що досягли 18 років, мають досвід природоохоронної роботи та пройшли співбесіду. Після чого їм видаються посвідчення терміном дії на 1 рік зі щорічним продовженням за результатами щоквартальних та щорічних звітів.
Громадські інспектори з охорони довкілля згідно з законодавством наділені правами:
• спільно з державними інспекторами, працівниками інших державних органів, які здійснюють контроль за охороною, раціональним використанням та відтворенням природних ресурсів, органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування брати участь у проведенні перевірок;
• за направленням органу Мінприроди, який призначив громадських інспекторів, проводити рейд-перевірки і складати акти перевірок;
• складати протоколи про адміністративні правопорушення у разі виявлення порушення природоохоронного законодавства.
Крім того, громадські інспектори мають право доставляти осіб, які вчинили порушення природоохоронного законодавства, до органів місцевого самоврядування, органів внутрішніх справ та штабів громадських формувань, перевіряти документи на право використання об’єктів тваринного світу, фотографувати, брати участь у підготовці для передачі для передачі до судових органів матеріалів про відшкодування збитків, роз’яснювати громадянам їх екологічні права, брати участь у проведенні громадської екологічної експертизи, одержувати в установленому порядку інформацію про стан навколишнього природного середовища.
До обов’язків громадських інспекторів з охорони довкілля входить:
• додержання вимог чинного законодавства;
• сумлінне виконання покладених на них завдань;
• щоквартальні та щорічні звіти про проведену роботу;
Особливою рисою що відрізняє громадських інспекторів з охорони довкілля від державних в цій галузі, є те, що громадські інспектори не мають повноважень самостійно застосовувати засоби покарання до порушників природоохоронного законодавства. Правове положення громадських інспекторів визначається їх суспільним призначенням – допомагати державним органам у справі охорони довкілля, запобігати порушенням природоохоронних правил, виховувати громадян у дусі поваги до закону тощо.
Крім органів Мінприроди громадські інспектори з охорони довкілля є і в інших державних та громадських організаціях. Найчисленніший їх загін – в лавах Українського товариства охорони природи. Громадський лісовий інспектор, громадський мисливський інспектор, громадський інспектор рибоохорони, громадський інспектор товариства охорони природи – всі вони стоять на сторожі природних ресурсів, є надійними помічниками державних інспекторів по охороні навколишнього природного середовища.
В Україні позитивно зарекомендували себе об’єднання громадських інспекторів – дружини по охороні природи та боротьбі з браконьєрством.
Громадські інспектори з охорони довкілля, контролюючи додержання природоохоронного законодавства шляхом виявлення правопорушень, вжиття заходів щодо покарання правопорушників і виховання широких мас населення в дусі поваги до закону, здійснюють корисну для суспільства роботу – ведуть рішучу боротьбу за збереження рідної землі, раціональне використання природних ресурсів.


Читать полностью: http://h.ua/story/210349/#ixzz1vxSCCJtI

Суть порушення
Стаття
КУпАП
Штраф
(кількість неоподатковуваних мінімумів доходів громадян*)
Від
До
1.
Самовільне користування надрами, укладення угод, які в прямій чи прихованій формі порушують право державної власності на надра
47
4
6
2.
Самовільне захоплення водних об'єктів або самовільне водокористування, переуступка права водокористування, а також укладення інших угод, які в прямій чи прихованій формі порушують право державної власності на води
48
3
7
3.
Самовільна переуступка права лісокористування, а також укладення інших угод, які в прямій чи прихованій формі порушують право державної власності на ліси
49
3
7
4.
Самовільна переуступка права користування об'єктами тваринного світу, а також укладення інших угод, які в прямій чи прихованій формі порушують право державної власності на тваринний світ
50
3
7
5.
Псування сільськогосподарських та інших земель, забруднення їх хімічними і радіоактивними речовинами, нафтою і нафтопродуктами, неочищеними стічними водами, виробничими та іншими відходами, а так само невжиття заходів по боротьбі з бур'янами
52
20
80
6.
Використання земель не за цільовим призначенням, невиконання природоохоронного режиму використання земель, розміщення, проектування, будівництво, введення в дію об'єктів, які негативно впливають на стан земель, неправильна експлуатація, знищення або пошкодження протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних лісонасаджень
53
5
25
7.
Самовільне зайняття земельної ділянки
53-1
10
50
8.
Зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу, а також невиконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту
53-3
10
20
9.
Незаконне заволодіння ґрунтовим покривом (поверхневим шаром) земель
53-4
30
70
10.
Порушення строків повернення тимчасово зайнятих земель або невиконання обов'язків щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням
ч.1
ст. 54
10
20
11.
Непроведення рекультивації порушених земель
ч. 2
ст. 54
5
10
12.
Відхилення від затверджених в установленому порядку проектів землеустрою
   55
5
20
13.
Самовільна забудова площ залягання корисних копалин, невиконання правил охорони надр і вимог щодо охорони довкілля, будівель і споруд від шкідливого впливу робіт, зв'язаних з користуванням надрами, знищення або пошкодження спостережних режимних свердловин на підземні води, а також маркшейдерських і геодезичних знаків
ч. 1
ст. 57

100
200
14.
Забруднення і засмічення вод, порушення водоохоронного режиму на водозаборах, яке спричиняє їх забруднення, водну ерозію грунтів та інші шкідливі явища
ч. 1
ст. 59

3
7
15.
Пошкодження водогосподарських споруд і пристроїв
ч. 1
ст. 61
3
7
16.
Використання ділянок земель державного лісового фонду для розкорчовування, спорудження будівель, переробки деревини, влаштування складів і т. ін. без належного дозволу на використання цих ділянок
63
5
10
17.
Порушення встановленого порядку використання лісосічного фонду, заготівлі і вивезення деревини, заготівлі живиці
64
3
7
18.
Незаконна порубка і пошкодження дерев і чагарників; знищення або пошкодження лісових культур, сіянців або саджанців у лісових розсадниках і на плантаціях, а також молодняка природного походження і самосіву на площах, призначених під лісовідновлення
65
5
10
19.
Знищення або пошкодження полезахисних лісових смуг, захисних лісових насаджень вздовж берегів річок, каналів, навколо водних об'єктів, гідротехнічних споруд, на смугах відводу автомобільних доріг, залізниць та інших захисних лісових насаджень
65-1
5
10
20.
Знищення або пошкодження підросту в лісах
66
1
3
21.
Здійснення лісових користувань не у відповідності з метою або вимогами, передбаченими в лісорубному квитку (ордері) або лісовому квитку
67
1
3
22.
Пошкодження сінокосів і пасовищних угідь на землях державного лісового фонду
69
1
3
23.
Самовільне сінокосіння і пасіння худоби в лісах і на землях державного лісового фонду, не вкритих лісом, самовільне збирання дикорослих плодів, горіхів, грибів, ягід і т. ін. на ділянках, де це заборонено або допускається тільки за лісовими квитками
ч.1
ст. 70
1
3
24.
Збирання дикорослих плодів, горіхів, ягід і т. ін. з порушенням установлених строків їх збирання
ч.2
ст. 70
1
3
25.
Засмічення лісів відходами
73
1
3
26.
Знищення або пошкодження лісоосушувальних канав, дренажних систем і шляхів на землях державного лісового фонду
74
1
3
27.
Знищення корисної для лісу фауни
76
1
3
28.
Порушення вимог пожежної безпеки в лісах
ч.1
ст. 77
1
3
29.
Знищення або пошкодження лісу внаслідок необережного поводження з вогнем, а також порушення вимог пожежної безпеки в лісах, що призвело до виникнення лісової пожежі або поширення її на значній площі
ч.2
ст. 77
3
10
30.
Випалювання стерні, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, рослинності або її залишків та опалого листя на землях сільськогосподарського призначення у смугах відводу автомобільних доріг і залізниць, у парках, інших зелених насадженнях та газонів у населених пунктах без дозволу органів державного контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища або з порушенням умов такого дозволу, а так само невжиття особою, яка одержала дозвіл на випалювання зазначеної рослинності або її залишків та опалого листя на землях сільськогосподарського призначення, заходів щодо своєчасного їх гасіння
ч. 1
ст. 77-1
10
20
31.
Ті самі дії, вчинені в межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду
ч. 2
ст. 77-1
20
40
32.
Порушення порядку здійснення діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери і атмосферних явищ у господарських цілях
78-1
5
7
33.
Недодержання екологічних вимог під час проектування, розміщення, будівництва, реконструкції або прийняття в експлуатацію об'єктів чи споруд, а так само недодержання строків, встановлених для кожного етапу будівництва природоохоронних об'єктів чи споруд, або строків прийняття їх в експлуатацію
79-1
1
15
34.
Експлуатація громадянами автомототранспортних та інших пересувних засобів і установок, у яких вміст забруднюючих речовин у відпрацьованих газах, а також рівень впливу фізичних факторів, здійснюваного ними під час роботи, перевищують установлені нормативи
81
30
50
35.
Порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення
82
20
80
36.
Передача відходів з порушенням установлених правил на зберігання, оброблення або видалення підприємствам чи організаціям, що не мають відповідного дозволу на проведення цих операцій
82-5
1
3
37.
Непередача в установленому порядку відпрацьованих небезпечних хімічних джерел струму ємністю 7 А/год та більше на утилізацію підприємствам, що здійснюють діяльність із заготівлі та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму
ч. 3
ст. 82-7
1
3
38.
Порушення правил застосування, зберігання, транспортування, знешкодження, ліквідації та захоронення пестицидів і агрохімікатів, токсичних хімічних речовин та інших препаратів
83
3
7
39.
Порушення правил полювання (полювання без належного на те дозволу, в заборонених місцях, у заборонений час, забороненими знаряддями або способами, на заборонених для добування тварин, допускання собак у мисливські угіддя без нагляду, полювання з порушенням установленого для певної території (регіону, мисливського господарства, обходу тощо) порядку здійснення полювання), яке не мало наслідком добування, знищення або поранення тварин, а також транспортування або перенесення добутих тварин чи їх частин без відмітки цього факту в контрольній картці обліку добутої дичини і порушень правил полювання та в дозволі на їх добування
ч. 1
ст. 85
6
60
40.
Повторне порушення правил полювання (полювання без належного на те дозволу, в заборонених місцях, у заборонений час, забороненими знаряддями або способами, на заборонених для добування тварин) чи таке, яке мало наслідком добування, знищення або поранення тварин
ч. 2
ст. 85
60
120
41.
Порушення правил рибальства
ч. 3
ст. 85
2
10
42.
Грубе порушення правил рибальства (рибальство із застосуванням вогнепальної зброї, електроструму, вибухових або отруйних речовин, інших заборонених знарядь лову, промислових знарядь лову особами, які не мають дозволу на промисел, вилов водних живих ресурсів у розмірах, що перевищують встановлені ліміти або встановлену правилами любительського і спортивного рибальства добову норму вилову)
ч. 4
ст. 85
20
40
43.
Порушення правил здійснення інших видів спеціального використання об'єктів тваринного світу
ч. 5
ст. 85
10
20
44.
Виготовлення чи збут заборонених знарядь добування об'єктів тваринного або рослинного світу, а також збут незаконно добутої продукції
85-1
9
21
45.
Експлуатація на водних об'єктах водозабірних споруд, не забезпечених рибозахисним обладнанням, якщо його наявність передбачена відповідними нормативами, або з неефективно працюючим рибозахисним обладнанням
86-1
1
6
46.
Порушення вимог щодо охорони середовища перебування і шляхів міграції, переселення, акліматизації та схрещування диких тварин
ч. 1
ст. 87
3
5
47.
Невжиття заходів щодо запобігання загибелі диких тварин, погіршенню середовища їх перебування та умов міграції або добування диких тварин, які зазнають лиха
ч. 2
ст. 87
5
7
48.
Незаконне вивезення з України або ввезення на її територію об'єктів тваринного і рослинного світу, в тому числі зоологічних і ботанічних колекцій
ч. 1
ст. 88
3
5
49.
Ті самі дії щодо видів тварин і рослин, занесених до Червоної книги України або охорона і використання яких регулюються відповідними міжнародними договорами України
ч. 2
ст. 88
5
10
50.
Порушення порядку придбання чи збуту об'єктів тваринного або рослинного світу
ч. 1
ст. 88-1
3
15
51.
Ті самі дії, вчинені щодо об'єктів тваринного або рослинного світу, які перебували в межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду, занесених до Червоної книги України або які охороняються відповідно до міжнародних договорів України
ч. 2
ст. 88-1
9
24
52.
Порушення правил утримання диких тварин у неволі або в напіввільних умовах
ч. 3
ст. 88-1
3
15
53.
Порушення правил створення, поповнення, зберігання, використання або державного обліку зоологічних, ботанічних колекцій та торгівлі ними
88-2
3
7
54.
Жорстоке поводження з тваринами, їх мордування або вчинення інших дій, що призвели до їх мучення, каліцтва чи загибелі
89
9
21
55.
Погіршення середовища перебування (зростання) тварин і рослин, види яких занесені до Червоної книги України, знищення, незаконне або з порушенням встановленого порядку вилучення їх з природного середовища, а також порушення умов утримання (вирощування) тварин і рослин цих видів у ботанічних садах, дендрологічних та зоологічних парках, інших спеціально створених штучних умовах, що призвело до їх загибелі, каліцтва (пошкодження)
90
20
30
56.
Невиконання правил і норм у процесі створення нових штамів мікроорганізмів, біологічно активних речовин та інших продуктів біотехнологій
ч. 1
ст. 90-1
5
8
57.
Невиконання правил і норм екологічної безпеки у процесі виробництва, зберігання, транспортування, використання, знешкодження, ліквідації, захоронення мікроорганізмів, біологічно активних речовин та інших продуктів біотехнологій
ч. 2
ст. 90-2
5
8
58.
Здійснення в межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду, їх охоронних зон, а також територій, зарезервованих для наступного заповідання, забороненої господарської та іншої діяльності, порушення інших вимог режиму цих територій та об'єктів, самовільна зміна їх меж, невжиття заходів для попередження і ліквідації негативних наслідків аварій або іншого шкідливого впливу на території та об'єкти природно-заповідного фонду
91
9
24
59.
Впровадження відкриттів, винаходів, корисних моделей, промислових зразків, раціоналізаторських пропозицій, нової техніки, технологій і систем, речовин і матеріалів, що не відповідають встановленим нормативам екологічної безпеки та іншим вимогам щодо охорони довкілля
91-1
3
5
60.
Перевищення затверджених лімітів та нормативів використання природних ресурсів
91-2
3
18
61.
Знищення або пошкодження зелених насаджень, окремих дерев, чагарників, газонів, квітників та інших об'єктів озеленення в населених пунктах, невжиття заходів для їх охорони, а також самовільне перенесення в інші місця під час забудови окремих ділянок, зайнятих об'єктами озеленення
153
10
30
62.
Невиконання законних розпоряджень чи приписів, інших законних вимог посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів, ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, вчинення інших перешкод для виконання покладених на них обов'язків
188-5
9
15
* - на сьогодні розмір неоподатковуваного мінімуму доходів громадян складає 17 гривень

Комментариев нет:

Отправить комментарий

http://podillay.blogspot.com/